کد مطلب:1465 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:275

احکام دفن


620- واجـب اسـت مـیـت را طـوری در زمین دفن كنند كه بوی او بیرون نیاید , و درندگان هم نتوانند بـدنـش را بـیـرون آورنـد و اگر ترس آن باشد كه جانور بدن او را بیرون آورد باید قبر را با آجر و مانند آن محكم كنند.



621- اگر دفن میت در زمین ممكن نباشد , می توانند به جای دفن او را در بنا یا تابوت بگذارند.



622- میت را باید در قبر به پهلوی راست طوری بخوابانند كه جلوی بدن او رو به قبله باشد.



623- اگـر كسی در كشتی بمیرد , چنانچه جسد او فاسد نمی شود و بودن او در كشتی مانعی ندارد , باید صبر كنند تا به خشكی برسند و او را در زمین دفن كنند , و گرنه باید در كشتی غسلش بدهند و حنوط و كفن كنند , و پس از خواندن نماز میت او را در خمره بگذارند , و درش را ببندند و به دریا بیندازند , یا اینكه چیز سنگینی به پایش بسته و به دریا بیندازند و اگر ممكن است باید او را در جایی بیندازند كه فورا طعمه حیوانات نشود.



624- اگـر بترسند كه دشمن قبر میت را بشكافد و بدن او را بیرون آورد , و گوش و بینی یا اعضای دیگر او را ببرد , چنانچه ممكن باشد باید به طوری كه در مساله پیش گفته شد او را به دریا بیندازند.



625- مـخـارج انـداختن در دریا و مخارج محكم كردن قبر میت را در صورتی كه لازم باشد , می توانند از اصل مال میت بردارند.



626- اگر زن كافره بمیرد و بچه در شكم او مرده باشد چنانچه پدر بچه مسلمان باشد , باید زن را در قبر بـه پـهـلـوی چـپ پشت به قبله بخوابانند كه روی بچه به طرف قبله باشد , و همچنین است بنابر احتیاط مستحب اگر بچه ای كه در شكم او است هنوز روح به بدنش داخل نشده باشد.



627- دفن مسلمان در قبرستان كفار و دفن كافر در قبرستان مسلمانان جایز نیست .



628- دفـن مسلمان در جایی كه بی احترامی به او باشد , مانند جایی كه خاكروبه و كثافت می ریزند , جایز نیست .

629- دفن میت در جای غصبی و در زمینی كه مثل مسجد برای غیر دفن كردن وقف شده , جایز نیست .



630- نبش قبر مرده ای برای آنكه مرده دیگر در آن دفن شود جایز نیست , مگر آنكه قبر كهنه شده و میت اولی به كلی از بین رفته باشد.



631- چیزی كه از میت جدا می شود , اگر چه مو و ناخن و دندانش باشد باید با او دفن شود , و چنانچه آن چـیـز بـعد از دفن شدن میت پیدا شود بنابر احتیاط لازم اگر چه مو یا ناخن یا دندانش باشد باید در جایی جدا دفن شود.



و دفن ناخن و دندانی كه در حال زندگی از انسان جدا می شود , مستحب است .



632- اگر كسی در چاه بمیرد و بیرون آوردنش ممكن نباشد , باید در چاه را ببندند و همان چاه را قبر او قرار دهند.



633- اگـر بچه در شكم مادر بمیرد و ماندنش در رحم برای مادر خطر داشته باشد , باید به آسانترین راه او را بـیـرون آورنـد , و چـنـانـچـه ناچار شوند كه او را قطعه قطعه كنند اشكال ندارد , ولی باید به وسیله شـوهـرش اگر اهل فن است , او را بیرون بیاورند , و اگر ممكن نیست , زنی كه اهل فن باشد او را بیرون آورد و اگر این هم ممكن نیست , مرد محرمی كه اهل فن باشد و اگر آن هم ممكن نشود , مرد نامحرمی كـه اهل فن باشد بچه را بیرون بیاورد , و در صورتی كه آن هم پیدا نشود كسی كه اهل فن نباشد می تواند بچه را بیرون آورد.



634- هـرگاه مادر بمیرد و بچه در شكمش زنده باشد , اگر چه امید زنده ماندن طفل را نداشته باشند , باید هر جایی را كه برای سلامتی بچه بهتر است بشكافند , و بچه را بیرون آورند و دوباره بدوزند.